איציק מור,

מפקד לשכת גיוס לשעבר

054-6217175

דף הביתאודותצור קשר

  המלצה חמה ממיכאלה ברקו  www.mymichaela.com

באתר ההמלצות Michaela - מעבירה הלאה, כשמו הוא: מאגר של המלצות, השראות, עצות, טיפים ופירגון  להעביר הלאה.

 ב- Michaela, מופיעות מדי שבוע נושאים שימושיים, מעניינים, מפנקים ומהנים. חשוב להדגיש שכל המלצה מבוססת  מהתנסות ובדיקה של בעלת האתר ואו מהמלצה של חברים/קוראים שנבדקה היטב.

ההמלצות המפורסמות אינן בתשלום ואינן מושפעות מגורם מסחרי כזה או אחר.




מאמר מומלץ מאת ניר נאור , www.xtrain.co.il

 

היתרון באימוני כושר קרבי טרם הגיוס

 

לפני העיסוק ביתרונות הרבים של אימוני הכושר הקרבי ננסה להבין קודם מהו כושר קרבי. כושר קרבי הוא בעצם שילוב של מרכיבי הכושר הגופני (כח, סיבולת, גמישות) יחד עם מרכיבי חוסן מנטאלי.

המלש"בים הנמצאים בתהליכי מיון ליחידות העלית נדרשים לבחינה והוכחה של יכולות ביצוע גופניות, קיצוניות לעיתים, תוך התמודדות עם מצבי לחץ וסוגיות חברתיות. לאור עובדה זו הכנה נכונה, במסגרת כושר קרבי מקצועית ומהימנה, מאפשרת למועמדים לשירות ביטחון ביחידות מובחרות הכשרה לקראת האתגרים במיונים הצפויים להם, תוך שמירה על בטיחות והגנה מפני פציעות שונות.

 

מרכיב הכושר הגופני הינו מרכיב מרכזי בתהליכי הבחינה ליחידות השונות וכך מסגרות הכושר הקרבי מתמקדות בפן זה ותוך כדי טיפוחו תורמות גם להעלאת הכושר הקוגניטיבי והחברתי, וכן העלאת החוסן המנטאלי מפני הלחצים הצפויים. תהליך זה מתאפשר מתוך ההבנה כי חיזוק הכושר הגופני תוביל להעלאת הביטחון העצמי והאמונה העצמית ובכך תאפשר התמודדות עם הקשיים המנטאליים.

 

הקשר בין כושר גופני לכושר מנטאלי

כפי שכבר צוין בחלקו הראשון של המאמר, דרישות המערכת הצבאית ממשרתיה כוללות קשת של יכולות עמידה במצבים מגוונים, פיזיים ומנטאליים כאחד. מצבים אלה כוללים מאמצים פיזיים בתנאי מזג אוויר קיצוניים, רעב, חוסר שינה לחצים שונים וכו'. כושר קרבי מאפשר לאותם בני נוער התמודדות טובה עם המאמצים הפיזיים הרבים, תוך שמירה על תפקוד קוגניטיבי וחברתי מיטבי. זאת לאור העובדה כי הנערים נדרשים, בתוך המצבים המורכבים, להפגנת חברות, דאגה לזולת וביטוי יכולות מנהיגות.

יכולות חברתיות ואישיות קשות לשיפור משמעותי בזמן קצר, זאת בניגוד ליכולות פיזיות. עם שיפור היכולות הפיזיות מתאפשר התמודדות קלה יותר עם האתגרים המנטאליים והחברתיים. בנוסף ליתרון זה, שיפור היכולות והביצועים הפיזיים מעלים גם את הביטחון העצמי ואת האמונות ביכולות האישיות ובכך תורמות לצליחת המבחנים והמיונים השונים בפניהם עומדים המתגייסים טרם ולאחר הגיוס .

דגשים בחוגי הכושר הקרבי

את ההכנה לקראת תהליכי המיון ליחידות המובחרות ניתן לבצע הן במסגרות קבוצתיות והן באופן אישי. חשוב להבין כי קיים יתרון ברור להכנה במסגרת קבוצתית. מסגרת קבוצתית מאפשרת, תוך כדי ההכנה הפיזית, התמודדויות שונות במצבים חברתיים ופיתוח יכולות מנטאליות. חברי הקבוצה משמשים כרשת תמיכה אחד לשני, מתפקדים כמעלי מורל ומוטיבציה ואף כמערכת ביקורת בעתות הצורך.

מסגרות הכושר הקרבי פועלות בשגרת אימונים אשר במהלכם ההתמקדות היא במגוון נושאים: התמודדות עם מצבים פיזיים ונפשיים, העלאת הביטחון העצמי, שיפור יכולות בהגדרת מטרות והשגתן, יוזמה ואחריות אישית. כמו כן, לאור היכרות המדריכים במסגרות אלה עם תהליכי המיון, הגיבושים, ימי הסיירות הצפויים למתגייסים, הם פועלים להורדת רמת אי הוודאות לקראת הגיבוש או הגיוס הצפוי של אותם בני נוער המתאמנים אצלם.
במסגרת האימונים משפרים החניכים את יכולותיהם הגופניות, מעלים את הסיבולת הגופנית והנפשית, מתחזקים ועובדים על גמישות ותנועתיות. האימונים אמנם מדמים מצבים ותנאים פיזיים קשים וקיצוניים אך תוך הקפדה יתרה על בטיחות ומניעת פציעות (למשל: נמנעים מנשיאת משאות כבדים אשר שמורה לגיוס עצמו). האימונם מתמקדים בשיפור כח וסיבולת אשר יכינו את המתגייסים לפעולות אותן יידרשו לבצע בעת הגיבוש או הגיוס עצמו.

 

משך ההכנה הנדרש לקראת גיוס או גיבוש

בני נוער רבים מגיעים ומבקשים להיכנס לכושר קרבי בפרק זמן קצר, אך חשוב להבהיר כי המחשבה אינה נכונה. פרק הזמן הרצוי להכנה איכותית לקראת גיוס הינו כחצי שנה. בני נוער אשר נמצאים ברמת כושר גופני גבוהה יוכלו להסתפק בהכנה בזמן קצר יותר, כאשר פרק זמן של חודש יידרש להתאמת יכולותיהם לדרישות הכושר הקרבי. אך לאור הידיעה כי רוב בני הנוער אינן נמצאים ברמת כושר גופני גבוהה, חשוב להבין כי חצי שנה זהו פרק הזמן אשר לו יזדקקו על מנת להיכנס לכושר קרבי.

במצבים יוצאי דופן בהם הזמן העומד לרשות המתגייסים הינו קצר, יתמקדו מסגרות ההכנה  בנושאי סיבולת וגמישות על פני פיתוח כח ובכך ינסו למנוע פציעות עתידיות במהלך הגיבושון או הגיוס.

 

טיפים להתמודדות עם מצבי שבירה

מצבי שבירה הים חלק כמעט בלתי נפרד מתהליך האימונים אשר שמים את בני הנוער מול מצבים קיצוניים, דרישות פיזיות גבוהות ולחצים מנטאליים. במצב שבירה מרגיש האדם כי אינו יכול להשקיע עוד, וכי כוחו אזל.  במצב כזה יש לנשום עשר נשימות עמוקות אשר יאפשרו אתנחתא קלה להתאוששות ובכך לסייע בהמשך ההתמודדות.

במקרים כאלה מוכיח את עצמו יתרון האימון בקבוצה כאשר ניתן לנצל את הקבוצה ליצירת הסחות דעת. על ידי כך גם מביאים לשיפור ביכולות הקוגניטיביות, וגם יוצרים הסחות דעת מפני הקשיים הפיזיים.

לסיכום:

מסגרות ההכנה לקראת הגיוס תורמות להעלאת מידת ההצלחה של המתאמנים שלהן בזמן הגיבוש או הגיוס, להעלאת הכושר הגופני והחוסן המנטאלי. זאת, לצד הורדת סיכונים לפציעות ושמירה על הבטיחות וצמצום חוסר הוודאות לקראת תהליכי המיון והגיוס ליחידות המובחרות של צה"ל.

 ניר נאור , www.xtrain.co.il

 

054-6217175

tzav.mor@gmail.com